Skip to main content

Fra fisker til ophugger på Grenaa havn

26. september 2023

Vil du vide mere?

Da Fornæs Ship Recycling Aps kom til verden, skete det ved lidt af en tilfældighed. Kresten Hjelm, grundlægger af Fornæs Ship Recycling Aps, og hans daværende makker var fiskere, og skulle i begyndelsen af 1990’erne skille sig af med et af deres skibe. I modsætning til i dag skulle man dengang betale for at få skibe ophugget, og de to makkere havde svært ved at se fidusen i at betale 150.000 kroner for at komme af med skibet.

Den korte historie er, at de valgte selv at hugge skibet op i Grenaa. Med muggert, vinkelsliber og andet håndværktøj gik de i krig og lykkedes med at få bugt med skibet. Dermed var Fornæs Ship Recycling Aps grundlagt og har siden vokset sig stor. I dag er de et af de største ophugningsfirmaer af skibe i Danmark1. Deres ideologi er, at mest muligt skal genbruges, genindvindes eller upcycles – så restproduktet til deponi bliver så lille som muligt. Det er nemlig godt for miljøet og godt for økonomien.

Siden starten i 1992 har Fornæs Ship Recycling Aps ophugget cirka 2000 fartøjer.

Fornæs Ship Recycling Aps er en af veteranerne på Grenaa havn. De har i tre årtier holdt til på forskellige steder på havnen – både når det gælder slæbestedet, hvor alt ophugning foregår og når det kommer til lager og administration. Slæbestedet ligger på havneområdet på Nordhavnsvej, mens lager og administration ligger, kun et stenkast fra havnen, på Rolshøjvej i Grenaa.

Sparker dæk før man køber

En af de grundlæggende principper der har fulgt forretningen gennem alle årene er, at alle skibe som virksomheden køber, bliver vurderet på indhold og stand. Det princip har de stort set brugt på alle de cirka 2000 skibe, Fornæs Ship Recycling Aps har ophugget gennem de seneste tredive år.
”Når vi køber et skib til ophug, er vi, lidt populært sagt, ude at sparke dæk, så vi ved, hvad det er, vi køber,” fortæller Kresten Hjelm. Han understreger, at det kan være en rigtig dårlig handel at købe et skib hvor der følger 20 ton beton-ballast med. Især hvis man ikke har opdaget det. Så hos Fornæs Ship Recycling Aps gør man sig umage med at udvælge de rigtige skibe.

Slæbestedet hvor skibene ender deres dage . Fotografiet er taget den 4. maj 2023 da virksomheden fik leveret en ny brugt kran, som bruges til de tungeste opgaver.

Genbrug er kerneforretningen

Både Kresten Hjelm og Keld Kokholm, som sammen udgør direktionen i virksomheden, er nordjyder. Derfor er det også naturligt, at det er nordjysk sindighed og en flig af beskedenhed der præger atmosfæren, da de viser rundt i de store lagerhaller.

Der er cirka 15.ooo m2 lager under tag, hvor man kan finde alverdens udstyr fra ophuggede skibe.

Her i hallerne er alt, hvad hjertet kan begære, hvis man mangler en brugt skibsmotor, en reservedel eller en gummibåd. Man skal bare være sikker på, at det man mangler, er noget fra et skib, for så findes det her. Enten på gulvet, på en lagerhylde eller i en af kasserne.

”Vi laver genbrug, andre køber jern. Det betyder, at vi afmonterer skibene med en svensknøgle. Andre bruger en gravemaskine og en grab til at skille skibene ad. Det kan vi ikke, for så er det ikke genbrug, men kun jern til omsmeltning og restaffald til deponi, der kommer ud af et skib,” siger Kresten Hjelm, alt imens han og Keld Kokholm velvilligt viser rundt, i de store lagerhaller som næsten virker endeløse.

Skibsophug vil blive anderledes indenfor få år

Men hvad med fremtiden, og alt den snak om bæredygtighed, grøn omstilling og klimabelastning? Kresten Hjelm er ikke i tvivl – ifølge ham vil det altid være en god forretning at være ’grøn’, at genbruge og få det bedste, og det meste, ud af det brugte.
Når det kommer til spørgsmålet om, hvor Fornæs Ship Recycling Aps er om ti år, så kigger han over på Keld Kokholm, som kommer med sit bud.

”Vi har helt sikkert ikke den samme butik om ti år. Det vil være anderledes. Jeg tror, vi vil se en langt større tendens til genbrug, upcycling og recycling, end vi ser i dag,” siger han og nævner den udvikling, skibene har været igennem. ”Skibene er blevet meget mere tekniske, der er kommet langt mere elektronik ombord. Det vil kræve meget mere af os og vores medarbejdere at håndtere det,” forklarer Keld Kokholm og tilføjer, at de medarbejdere der skal ophugge skibene, skal oplæres på en anden måde for at klare den opgave.

Når skibene kommer op på slæbestedet, er de allerede tømt for det meste udstyr. Nu er der kun tilbage at skære skroget op, sortere og køre væk. Det meste til recycling og en lille procentdel til deponi.

Der vil stadig være masser af det grove arbejde med at adskille skibenes konstruktioner, men der skal helt andre færdigheder til at afmontere følsomt elektronik, som efterhånden styrer det meste på et moderne fartøj. Virksomheden mærker i disse år en større efterspørgsel på dokumentation. Det være sig datablade på dele, eller dokumentation af en reservedels samlede driftstid eller noget helt tredje. Der er hele tiden nye krav, der skal efterleves. Enten fra myndighederne eller fra kunderne. Disse krav håndterer Fornæs Ship Recycling Aps professionelt og sikkert, og er klar til at ophugge fartøjer de næste mange år på havnen i Grenaa.

FAKTA OM FORNÆS SHIP RECYCLING Aps:


Kresten Hjelm (tv) og Keld Kokholm holder kursen for Fornæs Ship Recycling Aps

• Kresten Hjelm er stifter af virksomheden og Keld Kokholm har siden 1. januar 2019 været medejer og en del af direktionen.

• Selskabet er stiftet den 1. maj 1992

• Virksomheden har ophugget cirka 2000 fartøjer, hvoraf størsteparten har været fiskefartøjer.

• Der er 25 ansatte, hvoraf de fem er i administrationen

• Årets resultat 2022 efter skat kr. 2.008.659,-

Link til virksomheden Fornæs Ship Recycling

  1. ↩︎

Danmark ligger, ifølge en rapport udgivet af CBS Maritime i 2021, i den europæiske superliga, når det drejer sig om skibsophugning og på top-15 i verden, når det kommer til antallet af skibe, der bliver genbrugt. Danmark er også et af de lande, der har flest godkendte faciliteter til skibsophugning på EU’s liste.

Læs hele rapporten Creating circular economy clusters for sustainable ship recycling in Denmark

Vil du vide mere?
Kategori for nyheden

Relaterede nyheder

Seneste nyheder